یکشنبه 19 آذر 1402 , 23:290 نظر
0+
0-
کد خبر: 1350
| |

خضریان در ویژه برنامه «هفته دانشجو» دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مطرح کرد:

اقدامات مجلس زود بازده نیست/ اصلاح قانون انتخابات جزو اقدامات کم نظیر مجلس یازدهم بود

اقدامات مجلس زود بازده نیست/ اصلاح قانون انتخابات جزو اقدامات کم نظیر مجلس یازدهم بود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: بیش از یک ماه است استیضاح وزیر آموزش و پرورش را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردیم، اما هنوز اعلام وصول نشده است. پس این گونه نیست که نمایندگان مجلس یک شبه برای برکناری مسئولی تصمیم بگیرند.

 نشست «دانشجوی دیروز، نماینده امروز» با حضور علی خضریان نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون اصل نود، سیدنظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس و مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه به مناسبت روز دانشجو و بررسی عملکرد مجلس یازدهم در سالن آمفی تئاتر دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.

سیدنظام‌الدین موسوی عضو هیات رنیسه مجلس با تبریک روز دانشجو در پاسخ به سوالی در مورد نقاط قوت و ضعف و همچنین حواشی مجلس یازدهم، گفت: مجلس یازدهم با شعارها و رویکردهای نزدیک به آرمان‌ها و جریان‌های انقلابی شکل گرفت و مانند تمامی ادوار گذشته نفاط ضعف و قوت داشت. البته تعریف کردن از خود درست نیست اما از آنجایی که باید پاسخگوی مردم باشیم مردم باید در جریان قرار گیرند؛ از ابتدا تلاش شد که  وارد موارد حاشیه‌ای نشویم و در مسیر مردم و سیاست‌های کلی نظام حرکت کنیم.

وی با یادآوری اینکه دو وظیفه اصلی مجلس، قانون گذاری و نظارت است، افزود: مجلس  یازدهم انصافاً در حوزه قانون‌گذاری متناسب با نیازهای خاص مردم و مقتضیات کشور و نظام موفق عمل کرد و موارد متعددی از قانون‌گذاری‌های کلان را در این مجلس داشتیم و داریم و در این راستا در زمانی که دولت قبل روی کار بود و تمرکز دولت بر روی برجام بود و پس از خروج برجام در شرایطی که کشور در حوزه سیاست خارجی و مسأله هسته‌ای هیچ گونه ریل‌گذاری نداشت، قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها تصویب شد و به اذعان رهبر معظم انقلاب نظام را از سردرگمی در حوزه سیاست خارجی، خارج کرد و بر این اساس خط قرمزهای قانونی مشخص و معلوم شد مذاکره کنندگان تا چه حدودی می‌توانند در این مسیر پیش بروند. در حوزه معیشت به عنوان مطالبه اصلی مردم هم قانون‌گذاری‌ها و بسترهای حقوقی خوبی تصویب و فراهم شد.

موسوی با بیان اینکه در حوزه معیشت به عنوان مطالبه اصلی مردم هم قانون‌گذاری‌ها و بسترهای حقوقی خوبی تصویب و فراهم شد، گفت: مجلس در این راستا به موضوعاتی مانند تصویب قانون جهش تولید مسکن، شفاف کردن وظایف و اختیارات بانک مرکزی، ارز، دانش بنیان، برنامه هفتم ورود کرد و اقدامات خوبی صورت گرفت.

مجلس در حوزه نظارت متوسط عمل کرد

عضو هیأت رئیسه مجلس با یادآوری اینکه مجلس در حوزه نظارت متوسط عمل کرد، تصریح کرد: البته در حوزه نظارت نسبت به مجالس گذشته کارهای خوبی صورت گرفت و بازرسی‌های میدانی، برگزاری نشست‌های هفتگی با وزرا و سه‌شنبه‌های نظارتی، فعال شدن بخش‌های نظارتی مانند کمیسیون اصل نود و نظارت‌های میدانی کمیسیون‌های مختلف مجلس از اقدامات خوب نظارتی مجلس است. البته معتقدم قدم‌های بیشتری می‌توانستیم در حوزه نظارت برداریم.

علی خضریان هم در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تأثیرگذاری اقدامات و مصوبات مجلس مشخص نیست، گفت: تفاوت دیدگاه‌ها در مجلس امری طبیعی است و همه مجلس موافق یا مخالف طرح یا اقدامی نیستند و در واقع پارلمان نماد نگاه‌های مختلف هستند و این ضعف نیست، بلکه طبیعت مجلس است؛ ریل گذاری هم به عنوان یکی دیگر از شاخصه‌های مجلس است و و شاخصه دیگر تفاوت اثرگذاری و نقش رئیس مجلس، هیأت رئیسه و نمایندگان است که این موضوع به خاطر قانون آیین‌نامه داخلی مجلس است.

وی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، گفت: بازه زمانی تصویب این قانون بعد از شهادت شهید فخری‌زاده بود و به این قطعیت رسیدیم که این قانون باید تصویب شود. در واقع مجلس قانونی تصویب کرد که ذیل برجام تعهداتمان را گام به گام کاهش دهیم و زمانی که این قانون در مرحله تصویب بود خیلی‌ها فکر می‌کردند که جنگ می‌شود یا تحریم‌های بیشتری اعمال شود اما هر چه جلوتر رفتیم اقدامات مؤثری را در پی داشت و کسی این فکر را نمی‌کند که پول‌های آزاد شده و مذاکرات نتیجه همین مصوبات قانونی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس یازدهم، ادامه داد: زمانی که این قانون تصویب شد چند دهه درگیر کنترل جمعیت بودیم و مجلس در حوزه سیاست‌گذاری جمعیت تغییر ریل داد و نسبت به تصویب این قانون اقدام کرد و تا این سیاست‌ها و تغییر سبک زندگی در جامعه عملیاتی شوند، ممکن است ده سال طول بکشد و بر اساس این قانون به خانواده‌های که صاحب فرزند سوم می‌شوند زمین یا واحد مسکونی رایگان داده می‌شود؛ بر اساس قانون جهش تولید مسکن ممکن است ۵ سال دیگر جوانان کشور صاحب خانه شوند، اما در آن زمان کسی به این فکر نمی‌کند که مجلس یازدهم چنین قانونی را تصویب کرده تا جوانان صاحب خانه شوند و از این جنس قوانین، زیاد داریم.

مجتبی رضاخواه هم در ادامه این نشست با اشاره به اقدامات مؤثر مجلس یازدهم با بیان اینکه عملکرد مجلس جمعی است، گفت: اقتصاد ایران در دهه‌های متوالی مبتنی بر نفت بود و حتی اقتصاد کشورمان هم با افزایش قیمت نفت بهبود پیدا نکرد و در واقع قبل و بعد از انقلاب اقتصاد نفتی داشتیم و تاکنون این روند هم وجود دارد؛ در آغاز مجلس یازدهم، علاوه بر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی و کرونا، با کاهش شدید قیمت نفت هم مواجه بودیم و اقتصاد کشور با فروش نفت، دریافت مالیات و چاپ اوراق می‌چرخید؛ دولت دوازدهم توانایی فروش نفت را ‌به علت تحریم، نداشت و افزایش مالیاتی محسوسی هم اعمال نکرد بنابراین به سمت چاپ پول و افزایش نقدینگی کشور گام برداشت و مجلس در مقابل این چالش‌ها با جلوگیری از فرار مالیاتی نسبت به افزایش درآمد مالیاتی اقدام کرد. البته به گونه‌ای که درآمد مالیاتی از جیب مردم تأمین نشود و جلوگیری از فرار مالیاتی و اصلاح نظام بانکی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

رضاخواه یادآور شد: متأسفانه یکی از افرادی که در دهه‌های گذشته به مافیا و واردکننده انحصاری برخی از اقلام و کالاهای اساسی تبدیل شده یکی از بدهکارترین افراد به سیستم بانکی است به گونه‌ای که برای کالاهای اساسی بیش از ۳۰ درصد ارز را دریافت کرده و به عنوان بزرگترین بدهکار مالیاتی و بانکی تنها ۵۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است. این در حالی است که از کارمندان و کارگران مالیات دریافت می‌شود و مجلس یازدهم به این موضوعات ورود کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم اصلاح ساختار بودجه را یکی از اقدامات اساسی مجلس یازدهم دانست و گفت: طرح مالیات بر سوداگری، قانون مالکیت صنعتی، اصلاح ساختار بانک مرکزی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آزاد کردن واردات خودرو از جمله اقدامات مؤثر مجلس بود؛ قانون واردات خودرو بازار خودرو را سامان داد و اقدامات مجلس در حوزه سیاست خارجی، اقتصاد و معیشت مشخص است؛ البته قرار نیست که یک شبه همه چیز به ریل اصلی بازگردد؛ ساختارها اصلاح شده و در آینده وضعیت بهبود خواهد یافت البته در حال حاضر هم شرایط تا حدودی بهبود یافته است.

«در ادامه این نشست متن بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی قرائت شد»

سیدنظام‌الدین موسوی پس از قرائت متن بیانیه بسیج دانشجویی، گفت: فارغ از اینکه چقدر نکات مطرح شده در بیانیه را قبول داشتیم اما بیانات صریح و انتقادات مطرح شده قابل تقدیر است؛ در این رابطه باید تأکید کرد که مجلس یک پارچه نیست و هر چند ادعا می شود نگاه نمایندگان مجلس یازدهم به لحاظ سیاسی به هم نزدیک است و همه از یک لیست آمدند اما نگاه نمایندگان از لحاظ عملکردی و در رأی‌گیری‌های متعدد برای موضوعات مختلف متفاوت است و هیچ گونه تعارفی هم با هم ندارند.

بسیاری از مواردی که به عنوان مصوبه مجلس مطرح می‌شود، مصوبه مجلس نیست

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مواردی که به عنوان مصوبه مجلس مطرح می شود مصوبه مجلس نیست، گفت: نظرات متفاوتی که از سوی نمایندگان مطرح می‌شود نشانه اختلاف نظر نیست، بلکه خاصیت مجلس است؛ تبدیل طرح‌ها و لوایح به قانون فرآیند مختص به خود را دارد و طرح‌ها و لوایح ارائه شده با حضور کارشناسان و مسئولان مربوطه بررسی می‌شود و اقدامات کارشناسی و چکش‌کاری‌های زیادی بر روی آنها صورت می‌گیرد و سپس برای بررسی به صحن علنی ارائه و پس از اظهارات مخالفان و موافقان در مورد آن تصمیم گیری می‌شود؛ بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی اگر منابع مصوبه‌ای دیده نشود، شورای نگهبان آن را رد می‌کند و نمی‌توان قانونی را تصویب کرد که تأمین منابع آن مشخص نیست؛ در برخی موارد قوانین در فرآیند اجرا با مشکل مواجه می‌شود که بخش عمده مشکلات کشور در این راستا است.

موسوی یادآور شد: دولت قبل می گفت اگر به برجام برنگردیم و مسائل خارجی را حل نکنیم فروش نفت به صفر می‌رسد اما در حال حاضر همین شرایط را داریم اما فروش نفت در بودجه ۱۴۰۳ یک میلیون و ۳۵۰ پیش‌بینی شده است؛ در مورد مسأله جمعیت چندین سال با یک دست فرمان حرکت کردیم و خانواده‌ها برای کنترل جمعیت تشویق می‌شدند و این موضوع تبدیل به فرهنگ شد و تنها جایی که مجامع بین‌المللی و سازمان ملل ما را تشویق کردند، مسأله کنترل جمعیت بود و در حال حاضر هم در بخشی از سیستم بهداشتی این موضوع تداوم دارد و در حال شایعه‌سازی هستند و این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و باید بر اساس فرهنگ‌سازی و بسترهای قانونی جمعیت را افزایش داد.

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه در مجلس یازدهم تلاش شد مواردی که دولت توان اجرای آنها را ندارد را تصویب نکنیم، گفت: در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه هم اجازه طرح موضوعاتی که منابع آن ابهام داشت داده نشد.

علی خضریان در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر یکپارچگی مجلس در عزل معاون سیاسی وزیر کشور و مسکوت ماندن طرح تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: به هیچ وجه این گونه نبوده است و همه نمایندگان موافق یا مخالف مسکوت ماندن تشکیل وزارت بازرگانی و برکناری معاون سیاسی وزیر کشور نبودند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر بی توجهی مجلس نسبت به مطالبه رهبر معظم انقلاب در مورد عدم دخالت نمایندگان در انتصابات، ادامه داد: معتقدم مهمترین کاری که مجلس دوازدهم باید در دستور کار قرار دهد، اصلاح خود ساز و کارهای قانونی مجلس است نه اینکه نماینده‌های فعلی خوب نیستند، اما تا زمانی که ساختارش را اصلاح نکند، نمی‌تواند از تمامی ظرفیت‌های مجلس بهره ببرد؛ به عنوان مثال چرا با نمایندگانی که در پایان دوره رد صلاحیت می‌شوند هیچ برخوردی در طول دوره نمایندگی نمی‌شود. این نشانه این است که قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ضعف‌هایی دارد. در مورد عزل و نصب‌ها هم برخی نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند و در این رابطه به وزیر کشور تأکید کردم که عموم نمایندگان مجلس با استیضاح همراهی نمی‌کنند؛ همه نمایندگان موافق استیضاح وزیر کشور نبودند و استیضاح در صحن هم مطرح نشد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ نماینده استیضاح وزیر کشور را امضا کرده بودند و برخی تأکید داشتند که این موضوع هیچ ارتباطی به عزل و نصب‌ها ندارد. اما برخی نمایندگان هم به این دلیل امضا کردند و به طور حتم کار آنها خلاف نظر رهبر معظم انقلاب و کارکرد مجلس بود.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه نگاه و رویکرد نمایندگان با هم متفاوت است، گفت: در بسیاری از شهرستان‌ها رویکرد سیاسی ملاک و زمینه رأی نیست و نمی‌توان فرد منتخب را عضو رسمی و نشان‌دار یک جریان سیاسی محسوب کرد.

موسوی در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه دخالت نمایندگان در انتصابات به طور قطع غلط است، گفت: نگاه  نمایندگان در بحث استیضاح وزیر کشور متفاوت بود و همگی موافق این موضوع نبودند و این مشکل باید به صورت ساختاری حل شود و درصدی از نمایندگان در انتصابات دخالت می‌کنند و این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی طولانی مدت است؛ در تمامی ادوار مجلس، اکثر نمایندگان تهران توجهی به عزل و نصب‌ها نداشته و به این موضوع ورود نکردند و یک دلیل آن این است که خواسته‌های مردم از نمایندگان تهران کلان است و جزئی و موردی نیست؛ اما در مورد شهرستان‌ها مشکل ساختاری است و باید فرهنگ‌سازی شود؛ از اول این گونه باب شده و نماینده با شعارهای اجرایی وارد مجلس می‌شود و پس از قبولی در انتخابات مردم از آنها مطالبه دارند و نماینده نیز به دنبال عمل به وعده‌های داده شده است؛ در مجلس یازدهم بازدیدهای میدانی از مناطق و حوزه‌های انتخابیه محروم داشتیم و شرایط به گونه‌ای بود که بسیاری از مردم استاندار و فرماندار را نمی‌شناختند اما از نماینده مطالبه داشتند زیرا به ایشان رأی داده بودند.

موسوی یادآور شد: به عنوان مثال اگر انتخابات استانی شود به تعبیری از نماینده خواسته اجرایی صرف نخواهند داشت و در این رابطه نیازمند تغییر ساختار و فرهنگ‌سازی هستیم.

مجتبی رضاخواه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات مجلس درباره اصلاح ساختار مجلس با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب، گفت: کسی که می‌خواهد نماینده شود، قول تصویب قانون را نمی‌دهد بلکه قول ساخت جاده و پروژه‌های عمرانی را می‌دهد و در  این رابطه ساختار مجلس باید اصلاح شود؛ اصلاح ساختار بودجه سال‌های متمادی خواسته و مطالبه رهبر معظم انقلاب بوده و در مجلس یازدهم دو گام مؤثر در این راستا برداشته شد که قانون اصلاح ساختار بودجه و برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گرفت؛ سال‌های متمادی با کسری بودجه مواجه بودیم و اخیرا برخی برای پوشاندن مشکل کسری بودجه منابع را به صورت غیرواقعی افزایش دادند و باید تلاش کرد؛ درآمد واقعی ما با پرداخت مالیات افزایش می‌یابد به عنوان مثال در حال حاضر صادرات نفت و میعانات گاری کشورمان یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه است و در حالی که تولید روزانه نفت کشور آمریکا ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه است اما اقتصادش بر پایه مالیات است نه نفت؛ قشر پول‌دار امروزه منابع ارزی و بانکی را دریافت می‌کنند اما مالیات نمی‌دهند و این گونه مسائل باید اصلاح شود و  اقتصاد دانش بنیان مان رشد کند و جلوی فرار مالیاتی را گرفت و مبتنی بر دانش رشد کنیم و قانون جهش تولید دانش بنیان نیز توسط مجلس یازدهم تصویب شد.

وی افزود: شاید در اقتصاد دنیا عدد بزرگی نباشیم، اما علی‌رغم همه فشارها و تحریم اقتصادی و نظامی رتبه پی. پی . پی و قدرت خرید ایران در دنیا ۱۹ است و نباید تصور کرد که ایران از دنیا عقب‌تر است اما در حوزه سیاسی هیچ کسی نمی‌تواند انکار کند زیرا در حال حاضر مهمترین موضوع سیاسی دنیا ایران است و در دنیا بسیار مؤثر هستیم.

خضریان در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد فرآیند تأیید صلاحیت‌ها و اصل محرمانگی و اصلاح قانون انتخابات، گفت: این گونه نیست که اصلاح قانون انتخابات مجلس بدون نظر مشورتی حقوقدانان و بخش پژوهشی شورای نگهبان انجام شده باشد و اگر مجلس افشای دلایل ردصلاحیت را تأیید کرد در شورای نگهبان رد می‌شد؛ اصلاح قانون انتخابات جزو اقدامات کم نظیر مجلس یازدهم بود زیرا قانونی را تصویب کردیم که نمایندگان با وجود تعارض منافع به آن رأی دادند. این از خودگذشتگی در مجلس یازدهم شکل گرفت؛ البته اینکه این قانون می‌توانست بهتر از این باشد را رد نمی‌کنم و معتقدم این مسائل باید در دانشکده‌های حقوق بررسی و بر روی آن کار شود؛ اما اگر قرار بود این طرح را نگه می‌داشتیم و مصوب نمی‌شد و به شورای نگهبان نمی‌فرستادیم به انتخابات سال جاری نمی‌رسید.

رضاخواه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا رویکرد مجلس یازدهم در حوزه بازار ارز مانند رویکردش نسبت به مالیات نبوده است، گفت: موضوع ارز مانند مالیات نیست و مالیات در اختیار خودمان است. اما ارز در بانک‌های خارجی است و باید ارزی در حساب‌های خارجی داشته باشیم تا آن را برای واردات کالا اختصاص دهیم و مشکل اینجا است که همه حساب‌ها تحت تعقیب هستند و ما داریم تحریم‌ها را دور می‌زنیم و متأسفانه برخی به اسم دور زدن تحریم‌ها خون این ملت را مکیده‌اند و به اقتصاد کشور ضربه زده‌اند.

وی با اشاره به افزایش قیمت ارز و اقدامات مجلس برای کنترل و ساماندهی این موضوع، ادامه داد: تحریم‌های خارجی در این چند سال اخیر باعث شد که کنترل ارز از مسیرهای قانونی خارج و به مسیرهای دور زدن تحریم‌ها وارد شویم و سوء استفاده‌هایی در این رابطه شکل گرفت و در برنامه هفتم توسعه دولت را موظف کردیم که ارز را از دست تراستی‌ها خارج و در اختیار حاکمیت قرار دهد؛ پیمان‌هایی مانند شانگهای و بریکس از افتخارات دولت و مجلس بوده است و مجلس تلاش کرده که شفافیت به عرصه ارزی کشور بازگردد و تلاش‌های مجلس یازدهم در این راستا بی‌سابقه بوده و در مجالس قبل شاهد این موضوع نبودیم.

موسوی در مورد چگونگی تمرکز مجلس یازدهم بر اجرای قوانین، گفت: علی‌رغم اقدامات خوبی که در مجلس صورت گرفت، در حوزه نظارتی نمره کاملی به مجلس یازدهم نمی‌دهم و راضی کننده نبوده است. البته حدود اختیارات مجلس را هم باید در نظر گرفت؛ کار اصلی مجلس قانون‌گذاری است و نظارت هم یکی از وظایف آن است و سؤال از وزیر و استیضاح هم یکی از اقدامات نظارتی بوده البته در مورد اعمال ۲۳۴ هم مجلس تصمیم‌گیر نیست و قوه قضائیه باید در مورد استنکاف دستگاه‌ها از اجرای قوانین ورود کند و امکان حکم قضایی را نداریم؛ پرونده رئیس جمهور سابق را در کمیسیون اصل نود به قوه قضائیه ارسال کردیم، اما هنوز به آن رسیدگی نشده است. بنابراین تنها اقدام نظارتی که می‌تواند در خود مجلس به سرانجام برسد، بحث استیضاح است و تحقق این موضوع هم راحت نیست و باید مسیر خود را طی کند و مجلس در این رابطه به انسجام برسد.

مرز بین دخالت و نظارت را باید رعایت کرد

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه ما باید مرز بین دخالت و نظارت را رعایت کنیم، گفت: باید به نگاه متقنی برسیم تا بتوان به ناکارآمدی دستگاه‌ها ورود کرد؛ به عنوان مثال چندین سال با اعتراض کارگران هفت تپه روبرو بودیم و ما تا لحظات آخر با مشقت و سختی توانستیم تخلفات را شفاف‌سازی کنیم و اگر اراده حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رئیس دستگاه قضا نبود، این مشکل حل نمی‌شد و حتی در جایی در معرض اتهام قرار گرفتیم و با انواع و اقسام تهدید مواجه شدیم؛ پس از یک سال و نیم و با تلاش‌های فراوان و برگزاری حدود ۱۰ جلسه با کارگران و متخصصان، این موضوع به سرانجام رسید؛ در حوزه نظارت تشخیص تخلف بر عهده قوه قضائیه است، البته ما می‌توانیم بستر کار را فراهم کنیم.

عزل معاون سیاسی وزیر کشور یک ماه طول کشید

موسوی در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما می‌توانید یک شبه تصمیم بگیرید و مسئول  و وزیری را برکنار کنید و دخالت مجلس در عزل و نصب‌ها، گفت: این موضوع به هیچ وجه درست نیست و تنها یک استیضاح در مجلس یازدهم داشتیم در حالی که در گذشته نمایندگان با ۱۸۴ رأی با استیضاح همین وزیر مخالفت کردند؛ عزل معاون سیاسی هم یک ماه طول کشید و در بسیاری از موارد ممکن است رئیس مجلس در مورد مسائل داخلی مجلس یک نظر داشته باشد، اما مجلس نظر دیگری داشته باشد.

خضریان نیز در ادامه تأکید کرد که بیش از یک ماه است استیضاح وزیر آموزش و پرورش را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردیم، اما هنوز اعلام وصول نشده است. پس این گونه نیست که نمایندگان مجلس یک شبه برای برکناری مسئولی تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: ما هیچ ادعایی نکردیم که مجلس همه کارها را انجام داده و هیچ کاری بر روی زمین نمانده است و بسیاری از کارها هم باید در مجالس بعدی دنبال شود؛ اما کارهای مهمی چون مانند مالیات بر خانه‌های خالی، موضوع اعمال مالیات بر زمین‌ها در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر نیز در این مجلس دستور کار قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس یادآور شد: در گذشته ردیفی برای سربازان نداشتیم و پول به صورت کلی برای ستاد کل نیروهای مسلح واریز می‌شد و ستاد باید در این رابطه تصمیم می‌گرفت. اما ما ردیف مجزایی را برای سربازان پیش بینی و ستاد را مکلف کردیم که پول سربازان را پرداخت کنند؛ ما نمی‌گوییم در همه موارد کارآمد هستیم بلکه تأکید داریم که برای برخی مسائل ریل گذاری کردیم و نتایج و فواید این ریل گذاری‌ها در آینده مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اصلاح قانون چک، یادآور شد: عموم زنان بدهکار مالی به دلیل قانون غلط چک زندانی بودند و در یک سال گذشته حدود ۹۰ درصد ورودی زنان به زندان‌ها کاهش یافت و چک صیادی کار مهمی بود که مجلس آن را مدنظر قرار داد و بیش از ۵۰ درصد چک‌هایی که برگشت می‌خورد در ۴۸ ساعت اول نقد می‌شود و با این اقدام اعتبار به چک و بازار برگشت؛ از این دست کارها در مجلس یازدهم مانند قانون کاداستر زیاد انجام شد به گونه‌ای که این قانون در زمان آغاز مجلس یازدهم ۶ درصد اجرا شده بود اما در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد اجرا شده تا از زمین خواری‌ها جلوگیری شود. 

موسوی در مورد اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس در مورد برخی موضوعات وفاق می‌کنند و هیأت رئیسه هم با آن موافقت می‌کنند، گفت: مجلس یکنواخت نیست و حتی ممکن است نگاه برخی نمایندگان در مقاطع مختلف در مورد موضوعی تغییر کند، کما اینکه در مجلس تکثر وجود دارد و ممکن است بین همه ما تفاوت نظر وجود داشته باشد و در هیأت رئیسه هم همین طور است؛ در مورد همه مسائل موافق و مخالف وجود دارد و این گونه نیست که هیأت رئیسه هم تصمیم نهایی را بگیرد و در مورد تشکیل شورایاری‌ها هم اعضای هیات رئیسه هر کدام یک نظر داشتند و این تعمیم ناروا درست نیست.

گام‌های بزرگی در مسیر اصلاح نظام بانکی برداشته شده است

رضاخواه در مورد راهبرد مجلس در مورد بانک‌ها، گفت: اصلاح ساختار بانک مرکزی تصویب و ابلاغ شد و قانون اصلاح نظام بانکی هم در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و سامانه نظارت پیشینی در دستور کار قرار می‌گیرد و نظام بانکی متحول خواهد شد و گام‌های بزرگی در مسیر اصلاح نظام بانکی برداشته شده است.

لایحه عفاف و حجاب یکی از مسائلی است که باید در این مجلس تعیین تکلیف شود

خضریان در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعلل مجلس در تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب، گفت: این لایحه توسط کمیسیون تخصصی در مجلس بررسی و به شورای نگهبان برای تأیید ارسال شد و برخی با شایعه پراکنی و انتشار مطالب غیرواقع و تخریب مجلس در تلاش هستند تا این لایحه به سرانجام نرسد؛ به طور قطع یکی از مسائلی که باید در این مجلس تعیین تکلیف است لایحه عفاف و حجاب است.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد